През 2014г. е нарастнала посещаемостта в кината в държавите от ЕС
По случай 65-то издание на Международния филмов фестивал в Берлин, Европейската Аудиовизуална Обсерватория разпространи информация относно посещаемостта в кината в Европа за 2014г. Като цяло нивото на посещаемост нараства с 0.6% на 911 милиона продадени билета , което е с около 5.4 милиона повече от продадените през 2013г.
Увеличението се дължи основно на Франция и Испания, които имат заслуга да коригират низходящата тенденция в последните години. Както и през 2013г., 2/3 от Европейския пазар се сблъсква с намаление на посещаемостта на кината, като само в 9 от 27 държави се наблюдава положителен ръст.
Нарастването е ясно изразено във Франция (+14.8 милиона, +7.7%) и Испания (+10.5 милиона, +13.6%), която представлява възстановяване на тези пазари след изключително слабите резултати през 2013г. Нарастване на кино-посещаемостта във Франция се дължи основно на националните филми, които достигат най-високо ниво за последните 30 години. За Испания увеличението на до 87.4 милиона продадени билети бележи края на продължителния спад в посещенията, чието дъно беше 77 милиона през 2013г.
Освен във Франция и Испания, ръст в посещаемостта бележат 6 държави от Централни и Източна Европа, начело с Полша (+11.2%), Словакия (+10.8%), Румъния (+10.5%), Унгария (+8.4%) и Чехия (+4.5%). Най-значителен спад наблюдаваме в Germany (-8 милиона ; -6.1%), Великобритания (-8 милиона; -4.9%) и Италия (-6.5 милиона ; -6.1%). Извън рамките на ЕС, Руската федерация затвърждава позицията си на втория най-голям Европейски пазар, що се касае за кинопосещаемост – отчитат се 175 милиона продадени билета, което представлява намаление с 1% в сравнение с 2013. В същото време Турция продължава с впечатляващия растеж от последните години, достигайки най-високо ниво на продадени билети за последните няколко десетилетия ( 61.4 милиона или с 22% повече от 2013).
Cinema attendance in the European Union 2005-2014 provisional
In millions, estimated; calculated on a pro-forma basis for the 28 EU member states
Source: European Audiovisual Observatory
Делът на националните филми нараства в 16 и намалява в 8 държави от ЕС. Тласнат нагоре от успеха на местните успешни продукции Qu’est-ce qu’on a fait au Bon Dieu, Supercondriaque и Lucy – за всеки от които са продадени по повече от пет милиона билети – делът на националната продукция на Франция скача от 33.8% на 44%, с което Франция става държавата с най-висок процент на посещаемост на местни произведения.
В ЕС добре се позиционират националните продукции с пазарен дял над 20% в други 10 държави, сред които Италия (27.8%), Финландия (27.5%), Дания (27%), Полша (27.1%), Германия (26.7%), Великобританяи(26%) и Испания (25.5%). Извън ЕС, Турция остава на водещо място с 59 % посещаемост за националните филми, което ниво няма аналог в който и да е от Европейските пазари в последните години.
От друга страна, процентът за Американски продукции намалява в 12 от 14 държави от ЕС, като осредненият дял е спаднал от 70% на 63%.
Key Cinema Data in European Countries 2013 – 2014 provisional
Source: European Audiovisual Observatory