Новини

CISAC публикува Годишния отчет за авторски възнаграждения за 2023г.

25.10.2024

CISAC публикува Годишния отчет за авторски възнаграждения за 2023г.

ДОСТАВЧИЦИТЕ НА AI ТРЯБВА ДА УВАЖАВАТ ТВОРЦИТЕ:

ТОВА Е ПЕЧЕЛИВШАТА ЗА ВСИЧКИ СТАТЕГИЯ

 

Oбщата сума,  събрана през 2023 за авторски възнаграждения, се е увеличила с +7,6% до нов рекорд от 13,09 милиарда евро. Ръстът се дължи на продължаващия стабилен растеж на приходите от цифрово използване чрез стрийминг абонамент и възстановяването на обема прояви на живо след тригодишно прекъсване от пандемията.

Ето някои от акцентите в Доклада:

След като изпревариха телевизията и радиото, за да се превърнат в най-големия източник на приходи за творците през 2022 г., сумите от използване по цифров път продължават да растат  през 2023 г.,  съставлявайки 35% от общия сбор, а 30% от него е за  излъчване и 25% за живо и публично изпълнение.

След десетилетие на силен годишен двуцифрен растеж, събираемостта от цифрово ползване се забавя до +9,6% като пазарa нa стрийминг абонаментите започва да се развива в по-големи територии. Тази тенденция е подпомогната от продължаващото нарастване на стрийминг потреблението, разширяване на платформите и повишаване на цените на абонаментни услуги. Въпреки нарастването на възнагражденията, идващи от дигиталните платформи, огромното мнозинство от създателите казват, че доходите от стрийминг не могат да поддържат кариера или препитание. Това е особено вярно за тези извън малката група от много успешни артисти и тези, които не могат да разчитат на други източници на доходи, като например изпълнения на живо, за да изградят своята кариера.

Всички репертоари, представлявани от членовете на CISAC, с изключение на визуалните изкуства, отбелязават растеж през 2023г.

 

След две поредни години на спад, през 2023 г. частното копиране се връща към растеж с приходи +9,7% до 405 млн. евро, макар че все още не е достигнат върхът от 2020г.  от 470 милиона евро.

АУДИОВИЗИЯ

Събираемостта за този репертоар  продължава да расте, въпреки спада в приходите от излъчване. Приходите от авторски права от аудиовизуален репертоар нарастват с +8,3%, за да достигнат нов рекорд от 700 милиона евро през 2023 г. Приходите са се възстановили стабилно след пандемията и сега са с +15,9% над нивото си от 2019 г. Сумите за права в аудиовизията  обаче са силно ограничени заради много малкия брой държави, главно в Европа и Латинска Америка, които предоставят на творците неотменимо право на възнаграждение.

Доминиращият  сектор в източниците на приходи е излъчването (471 млн.), където увеличението за 2023 г. е 5,9%. В Мексико силно въздействие има ново споразумение с телевизионните оператори, което съчетано с инфлацията води до растеж от над +160%. Белгия и Италия също отбелязват ръст на възнагражденията за излъчване с +48,7% и съответно +10,3%. В Испания, приходите от телевизия падат с -27,7%, отразявайки голямо обратно плащане предходната година.

Европа притежава лъвския дял от приходите за  аудиовизията, което се дължи на силни правни рамки в няколко държави и стабилни преговорни позиции за сдруженията  и създателите на филми. Регионът нараства с +5,5%, Франция все още представлява повече от две пети на пазара. В допълнение към новите цифрови сделки, местното дружество SACD също предоговаря успешно телевизионни договори и подписва ново споразумение за роден подкаст  с Radio France. Голямо плащане за частно копиране също допринася за +14,2% ръст в страната. А приходите от репрография  нарастват с повече от два пъти.

На други места в Европа - Италия, Белгия и Португалия се отбелязват  повишения, нараствайки с +30,2%, +59,1% и +15,2% съответно. След три години на растеж, приходите в Източна Европа са се повишили с +11,5% до +38,9% над нивото преди пандемията. Словакия пада с една четвърт след спорове с кабелни оператори и бавно възстановяване от пандемията. В Чехия приходите са се увеличили с +9,3% поради повишени  ставки, ретроспективни договорки и старта на събиране на възнаграждения  от сателитни оператори.

Приходите от цифрово ползване  на аудиовизуални произведения имат стабилен ръст спрямо ниската база през последните години. Доходите в този сектор са нараснали с +18,9% през 2023 г., но представляват само 11 % от репертоара и така се добавя по-малко от 13 милиона евро към общата сума.

Във Франция, след изключителни увеличения през предходните две години събираемостта е намаляла с -2,8%.  Преговори с дигитални платформи като Apple TV+, сериалите на Canal+, Netflix и ADN довеждат до успешни нови споразумения. Напредъкът е по-бавен, особено при други услуги  като TikTok, който няма лицензионно споразумение за аудиовизуални произведения. От SACD казват, че това е въпреки десетките хиляди френски аудиовизуални произведения, появяващи се на платформата. Приходите в Италия са се увеличили повече от два пъти, а Испания е отбелязала ръст от +41,8% поради значително забавено  плащане.

 

Целият доклад можете да прочетете тук.

БЙОРН УЛВЕУС, Президент на CISAC:

„Днес сме на прага на огромна промяна. AI разтърсва нашия пейзаж и въздействието му все още е неизвестно. Генеративните AI инструменти създават съдържание, което се основава на работата на творците и понякога има риск да ги заменят. Тази работа рутинно и системно захранва системите за обучение на AI доставчицте и генерира големи приходи като резултат. Рядко има прозрачност в този процес, което прави невъзможно за притежателите на права да идентифицират използваните произведения и да приложат правата си.

Аз съм потребител и голям фен на AI инструментите. Винаги съм вярвал, че можем само да прегърнем новите технологии, а не да се опитваме да ги спираме – но има едно твърдо предупреждение: това никога не трябва да е на цената на компрометирането на авторското право и човешките права. Последните проучвания от Франция, Германия, Австралия и Нова Зеландия, оценяващи какво може да струва на създателите като  пропуснати приходи, носи тревога за всички ни. Считам, че  лошо регулираната AI среда може да унищожи много творчески кариери. Това може да са следващите Пол Маккартни или Тейлър Суифт.

Посланието към доставчиците на AI е ясно: играйте справедливо, изграждайте сътрудничество  с нас по начин, който е от полза всички ни. Уважавайте създателите, които подхранват AI революцията; прилагайте ефективни механизми  за прозрачност; преговаряйте и получавате лиценз от носителите на права; споделяйте справедливо огромния потенциал на AI приходите с творците  и предприемайте проактивни стъпки за спазване на законите за авторското право и задълженията за прозрачност“.

МАРЧЕЛО КАСТЕЛО БРАНКО,  Председател на борда на CISAC:

„Вече достигаме  края на първaта четвърт на този век, където  има повече въпроси отколкото отговори. Но това, което е безспорно е, че интелектуалната собственост никога не е била повече в центъра на нашето съществуване“.

________________________ 

CISAC e Mеждународната конфедерация на дружествата на авторите и композиторите, обединяваща 227 организации за колективно управление в 116 държави/територии и пет региона. Тези сдружения представляват над пет милиона творци, активни в пет основни репертоара: музика, аудиовизуални, визуални изкуства, литература и драма.

Всички новини